hummels historia

100 ÅR AV SPORT


Berättelsen om hummel är berättelsen om humlan. Vi känner alla till den: Den där humlan som trotsar gravitationskraften och flyger. Trots att det går emot både logik och natur. Ja. Det är berättelsen om drömmare och doers som förenas för att lyckas med det omöjliga.

Vi såg dagens ljus 1923. Sedan dess har vi erövrat sportbranschen och är idag ett internationellt varumärke. Humlan kanske ter sig liten, men vi är mycket större och starkare än vi ser ut. 


DEN DÄR HUMLAN, DET ÄR VI.

OCH VI FORTSÄTTER ATT FLYGA.

2020

VI FIRAR 100 ÅR INOM SPORT


År 2023 fyller hummel hundra år, och då handlar det inte bara om historia - utan om att skriva om framtidens sport. Hundraårsjubileets tema, "Historien är det vi gör idag", återupplivar ikoniska designer med den legendariska VM-tröjan från Danmark 1986 i spetsen. På Designmuseum Danmark fördjupar utställningen "LET'S PLAY" sig i Hummels designutveckling under de senaste decennierna. Slutligen markerar detta milstolpeår också återupplivandet av hummels historiska samarbete med det danska fotbollsförbundet, som fortsätter ett arv som går tillbaka till 1979.

2022

I GRÄDDFILEN


hummels tillväxt visar inga tecken på att stanna av när företaget genomför olika initiativ. Hummel öppnar en ny flaggskeppsbutik i Århus och samlar för första gången alla hummel-ägda varumärken (hummel, HALO, Newline och Sometime Soon) under ett och samma tak.

När företaget inviger sitt helautomatiserade lager i Padborg når man ännu en viktig milstolpe med en årlig omsättning på 2 000 000 000 danska kronor.

2020

VI SAMLAR VÅRA STYRKOR


I en värld som domineras av coronapandemin fortsätter hummel att slå sig fram på spelplanen. hummel ingår sponsoravtal med både Everton F.C, Astralis Group och europeiska handbollsförbundet. Samtidigt öppnar hummel sin första KIDS-butik i hjärtat av Århus, och ger därmed sina kunder möjligheten att utforska produkterna på egen hand.

2016

HÖGSTA POTT

Stora saker händer inom hummel. Efter många år blir hummel återigen sponsorer för ett lag i tyska bundesligan när SC Freiburg spelar sig tillbaka till toppen och får en fenomenal första säsong. Utöver det tar hummel ytterligare kliv framåt i Danmark och blir återigen sponsorer för det danska fotbollslandslaget.

2013

ÄR VÅRT JUBILEUMSÅR

hummel firar sitt 90-årsjubileum genom att lyfta fram sitt rika arv inom sportvärlden. För att fira en viktig milstolpe har varumärket återinfört flera klassiska stilar från sina arkiv i en hyllning till företagets rötter. Nylanseringen av de olika stilarna är ett testamente över varumärkets kontinuerliga relevans av en sportinspirerad estetik inom modernt mode.

2006 

DU FÅR VAD DU GER


De första företagskarma-projekten lanseras. Det innebär att hummel åtar sig att göra affärer som gör gott, baserat på karmabaserade tankar om att "du får vad du ger". Omsättningen fortsätter att öka och hummel erövrar sportbranschen och blir ett internationellt varumärke känt för sina färgglada och sportiga kollektioner, sina många karmaprojekt och sitt alternativa och djärva sätt att ta sig an marknaden. En metod som grundar sig i historieberättande och unika perspektiv.  

1999

SPORT MÖTER MODE


År 1999 ändras varumärkets förutsättningar återigen när vår nuvarande ägare Christian Stadil tar över hummel. Han lanserar och återinför klassiska sportstilar och ger affärsområdet namnet Sport Fashion. Det får en fantastisk effekt på varumärkets image och hummel etablerar sig som ett trendsättande varumärke inom sportutrustning. Icons like Jennifer Lopez, Pink, Robbie Williams, Bon Jovi och No doubt syns med de klassiska sparrarna.

1992 

MOT ALLA ODDS


Trots att fotbollsklubbarna svärmar runt varumärket är det danska fotbollslandslaget som väger allra tyngst. Det kulminerar 1992 då varje danskt fotbollsfans dröm blir verklighet – det lilla landet vinner mot alla odds fotbolls-EM och gör den rödvita fotbollströjan till en storfavorit. Men även om hummel var med och firade segern stod företaget inför stora utmaningar. Man hade utökat för mycket och för snabbt. 

1984

DANSKT ÄGARSKAP


I början av 1980-talet hamnar varumärket i danska händer med ägarna Jørgen Vodsgaard och Max Nielsen – med fotbollsspelarna Frank Arnesen, Allan Simonsen och Henning Jensen som delägare. Det blomstrande företaget sponsrar idag några av världens största fotbollsklubbar som Real Madrid, Verona, Werder Bremen, Aston Villa, och Tottenham Hotspur.

1974

HUMLAN BREDER UT SINA VINGAR


Inom kort uppstår den ikoniska humlan och blir en symbol för hummel-andan. Om du kan drömma om det kan du göra det. Berättelsen om drömmare och doers som förenas för att lyckas med det omöjliga, likt humlan som trotsar gravitationskraften och flyger.

1970

DEN GYLLENE ERAN


På 1970-talet tar hummel sig in på den nordeuropeiska marknaden. Några år senare markerar ett sponsoravtal med danska fotbollslandslaget en ny gyllene era för hummel.

1969

MER ÄN BARA EN FOTBOLLSSKO


The identity of hummel is in place and the young entrepreneur, Bernhard Weckenbrock, gets ready to play in the big leagues. Through tenacity, pioneering sponsorships and creative happenings, Weckenbrock manage to come out on top of the battle of the German sports brands and establishes hummel in the sports industry. Now, with an extended assortment of clothing as well.

1964

SPARRARNA SER DAGENS LJUS


Utifrån Weckenbrocks moderna varumärkesfilosofi formas grunden till hummel-varumärket, med de klassiska sparrarna. De två v-formade linjerna symboliserar laganda, utveckling och en strävan efter att vinna.

1961 

FRÅN PRODUKT TILL VARUMÄRKE

En dag i början av 1960-talet intar en visionär scenen. Bernhard Weckenbrock köper företaget och moderniserar det helt.

För att göra företaget mer konkurrenskraftigt inser Weckenbrock att produkten behöver bli ett varumärke. Det behöver en personlighet som atleter kan identifiera med något som får dem att känna sig som en del av teamet, och vara stolta över att de bär hummel.

1923

TYSKA RÖTTER


År 1923 grundade den unge entreprenören Max Albrecht Ludwig Messner och hans far Michael Messmer företaget Messmer & Co i Hamburg. De marknadsförde en fotbollssko under namnet HUMMEL, och så hade hummel-resan tagit sin början. hummel tar sig igenom tre turbulenta decennier med nya ägare och namn, en instabil ekonomi, andra världskrigets bombningar och en ökande marknadskonkurrens.